Ю голицынский грамматика сборник упражнений для школьников

Голицынский Ю. Б

ИЗДАНИЕ ПЯТОЕ ИСПРАВЛЕННОЕ И ДОПОЛНЕННОЕ

УДК 372.167.1: 811.111 ББК81.2Англ-922 Г 60

Ю. Б. Голицынский,

Н. А. Голицынская (исправления и дополнения)

Г 60 Грамматика: Сборник упражнений.— 5-е изд. —

СПб.: КАРО, 2006.— 544 с.— (Английский язык для школьников).

Сборник упражнений по всем разделам английской грамматики. Упражнения основаны на несложной лексике. Они содержат достаточно материала для запоминания основных грамматических форм и выработки навыков их применения. Дополнен теоретическим материалом и сло­варем.

Предназначен для учащихся V—IX классов школ с базовым уровнем изучения английского языка и школ с углубленным изучением английского языка.

УДК 372.167.1: 811.111 ББК81.2Англ-922

ISBN 5-89815-595-3Все права защищены

Предлагаемый сборник содержит грамматические упражнения по основным темам грамматики англий­ского языка: артикль, существительное, неопределенные местоимения some, any, no и их производные, местоиме­ния much, many, (a) little, (a) few, степени сравнения прилагательных, предлоги, употребление времен, стра­дательный залог, согласование времен и косвенная речь, неличные формы глагола, сложное дополнение, слож­ное подлежащее, условные предложения и употребление сослагательного наклонения после / wish, модальные глаголы.

Настоящее пятое издание сборника подверглось пе­реработке, в процессе которой были сделаны многочис­ленные исправления и дополнения, например, по таким темам, как артикль, существительное, местоимения, предлоги, употребление времен, страдательный залог. В большинство упражнений добавлены новые предложе­ния, а также составлены новые упражнения. Суще­ственно переработаны главы, посвященные герундию, сложному дополнению и сложному подлежащему.

Сборник завершается контрольным упражнением, позволяющим проверить правильность усвоения учащи­мися применения артиклей, употребления времен в ак­тивном и пассивном залогах, герундия, причастия и модальных глаголов.

Для исправлений и дополнений некоторых грамма­тических явлений в сборнике приведены примечания, в которых указана ссылка на следующее пособие по грам­матике английского языка: Raymond Murphy "Essential Grammar in Use".

4 ГРАММАТИКА. СБОРНИК УПРАЖНЕНИЙ

Кроме того, в настоящем пятом издании расширен и выверен словарь,, исправлены орфография и транскрип­ция. Изменения, внесенные в словарь сборника, вы­полнены в соответствии с орфографией и транскрипци­ей словаря Longman Dictionary of English Language and Culture. — Longman Group UK Limited 1992. Англо­русский и русско-английский словарь сборника поме­щен в конце книги, причем он включает все слова, име­ющиеся в упражнениях, благодаря чему у ученика не будет необходимости обращаться к большому словарю в поисках незнакомых слов, что облегчит ему работу и сократит время на выполнение упражнений. Перед сло­варем приведены таблицы с фонетическими символами, используемыми в словаре, которые характерны для анг­лийского предложения.

Сборник предназначен дяя учащихся средних школ, независимо от их профиля, а также может быть исполь­зован при работе со взрослыми. При существующем в настоящее время большом разнообразии учебных про­грамм и учебников не представляется целесообразным согласовывать лексический и грамматический матери­ал с каким-нибудь определенным учебником. В преде­лах каждого раздела сборника упражнения расположе­ны по мере возрастания трудностей, что дает возмож­ность учителю подбирать упражнения в соответствии с языковым уровнем учащихся.

Из собственного многолетнего опыта преподаватель­ской работы авторы сборника знают, что количество грамматических упражнений, предлагаемых любым учебником, недостаточно, а учитель всегда испытывает потребность в дополнительных упражнениях. Поэтому предлагаемый сборник упражнений может оказаться уместным и полезным для работы по любому учебнику и с любой аудиторией.

Запомните следующие правила:

Перед каждым нарицательным существительным должен стоять артикль.

Если вы не употребляете перед существительным артикль, вы должны уметь объяснить, почему.

Артикль не употребляется, если перед существи­тельным стоит притяжательное или указательное мес­тоимение, другое существительное в притяжательном падеже, количественное числительное или отрицание "по" (не "not"!).

Вставьте артикль, где необходимо.

1. This is . book. It is my . book. 2. Is this your . pencil? — No, it isn’t my . pencil, it is my sis­ter’s . pencil. 3. I have . sister. My . sister is . engineer. My sister’s . husband is . doctor. 4. I have no . handbag. 5. She has got . headache. 6. Have they got . car? — Yes, they have. Their . car is not very expensive but reliable. 7. Have you got . calculator? — No, I haven’t. 8. Is this . watch? — No, it isn’t . watch, it’s . pen. 9. This . pen is good, and that . pen is bad. 10. I can see

6 ГРАММАТИКА. СБОРНИК УПРАЖНЕНИЙ

. pencils on your . table, but I can see no . paper. 11. Give me . chair, please. 12. They have . dog and two . cats. 13. I have . spoon in my . plate, but I have no . soup in it. 14. My . friend says he is going to be . millionaire one . day. 15. Would you like . orange? 16. Mr. Smith is . artist, Mrs. Smith is . poetess.

Упоминая предмет впервые, мы употребляем пе­ред ним неопределенный артикль a (an). Упоминая этот же предмет вторично, мы ставим перед ним определенный артикль the.

• E.g. This is a book. The book is interesting.

Вставьте артикль, где необходимо.

1. Не hasn’t got . car. But he’s got . comput­er. . computer is new. 2. My . friends have got . cat and . dog. . dog never bites . cat. 3. This is . tree. . tree is green. 4. I can see three . boys. . boys are playing. 5. I have . bicycle. . bicycle is black. My . friend has no . bicycle. 6. Our . room is large. 7. We wrote . dictation yesterday. . dictation was long. 8. She has two . daughters and one . son. Her . son is . pupil. 9. Last year I gave my . mother . bracelet for her . birthday. She liked . bracelet. 10. My . brother’s . friend has no . dog. 11. This . pencil is broken. Give me that . pencil, please. 12. She has . ball. . ball is . big. 13. I got . letter from my . friend yester­day. . letter was interesting. 14. When they were in Geneva, they stayed at . hotel. Sometimes they had dinner at . hotel and sometimes in . restau­rant. 15. I’ve got . idea. 16. What . shame.

Неопределенный артикль a (an) может употреб­ляться только с исчисляемыми существительными, стоящими в единственном числе. Перед неисчисляе-мыми существительными или существительными во множественном числе неопределенный артикль опус­кается. Определенный артикль theупотребляется как с исчисляемыми, так и с неисчисляемыми существи­тельными, как с единственным, так и с множествен­ным числом. —

E.g. This is a book. The book is interesting.

исчисляемое в единственном числе

studopedia.org — Студопедия.Орг — 2014-2018 год. (0.005 с) .

Источник: http://studopedia.org/14-81983.html

Голицынский Ю. Б

ИЗДАНИЕ ПЯТОЕ ИСПРАВЛЕННОЕ И ДОПОЛНЕННОЕ

УДК 372.167.1: 811.111 ББК81.2Англ-922 Г 60

Ю. Б. Голицынский,

Н. А. Голицынская (исправления и дополнения)

Г 60 Грамматика: Сборник упражнений.— 5-е изд. —

СПб.: КАРО, 2006.— 544 с.— (Английский язык для школьников).

Сборник упражнений по всем разделам английской грамматики. Упражнения основаны на несложной лексике. Они содержат достаточно материала для запоминания основных грамматических форм и выработки навыков их применения. Дополнен теоретическим материалом и сло­варем.

Предназначен для учащихся V—IX классов школ с базовым уровнем изучения английского языка и школ с углубленным изучением английского языка.

УДК 372.167.1: 811.111 ББК81.2Англ-922

ISBN 5-89815-595-3Все права защищены

Предлагаемый сборник содержит грамматические упражнения по основным темам грамматики англий­ского языка: артикль, существительное, неопределенные местоимения some, any, no и их производные, местоиме­ния much, many, (a) little, (a) few, степени сравнения прилагательных, предлоги, употребление времен, стра­дательный залог, согласование времен и косвенная речь, неличные формы глагола, сложное дополнение, слож­ное подлежащее, условные предложения и употребление сослагательного наклонения после / wish, модальные глаголы.

Настоящее пятое издание сборника подверглось пе­реработке, в процессе которой были сделаны многочис­ленные исправления и дополнения, например, по таким темам, как артикль, существительное, местоимения, предлоги, употребление времен, страдательный залог. В большинство упражнений добавлены новые предложе­ния, а также составлены новые упражнения. Суще­ственно переработаны главы, посвященные герундию, сложному дополнению и сложному подлежащему.

Сборник завершается контрольным упражнением, позволяющим проверить правильность усвоения учащи­мися применения артиклей, употребления времен в ак­тивном и пассивном залогах, герундия, причастия и модальных глаголов.

Для исправлений и дополнений некоторых грамма­тических явлений в сборнике приведены примечания, в которых указана ссылка на следующее пособие по грам­матике английского языка: Raymond Murphy "Essential Grammar in Use".

4 ГРАММАТИКА. СБОРНИК УПРАЖНЕНИЙ

Кроме того, в настоящем пятом издании расширен и выверен словарь,, исправлены орфография и транскрип­ция. Изменения, внесенные в словарь сборника, вы­полнены в соответствии с орфографией и транскрипци­ей словаря Longman Dictionary of English Language and Culture. — Longman Group UK Limited 1992. Англо­русский и русско-английский словарь сборника поме­щен в конце книги, причем он включает все слова, име­ющиеся в упражнениях, благодаря чему у ученика не будет необходимости обращаться к большому словарю в поисках незнакомых слов, что облегчит ему работу и сократит время на выполнение упражнений. Перед сло­варем приведены таблицы с фонетическими символами, используемыми в словаре, которые характерны для анг­лийского предложения.

Сборник предназначен дяя учащихся средних школ, независимо от их профиля, а также может быть исполь­зован при работе со взрослыми. При существующем в настоящее время большом разнообразии учебных про­грамм и учебников не представляется целесообразным согласовывать лексический и грамматический матери­ал с каким-нибудь определенным учебником. В преде­лах каждого раздела сборника упражнения расположе­ны по мере возрастания трудностей, что дает возмож­ность учителю подбирать упражнения в соответствии с языковым уровнем учащихся.

ЧИТАЙТЕ ТАКЖЕ:  Логические упражнения детей 4 лет

Из собственного многолетнего опыта преподаватель­ской работы авторы сборника знают, что количество грамматических упражнений, предлагаемых любым учебником, недостаточно, а учитель всегда испытывает потребность в дополнительных упражнениях. Поэтому предлагаемый сборник упражнений может оказаться уместным и полезным для работы по любому учебнику и с любой аудиторией.

Запомните следующие правила:

Перед каждым нарицательным существительным должен стоять артикль.

Если вы не употребляете перед существительным артикль, вы должны уметь объяснить, почему.

Артикль не употребляется, если перед существи­тельным стоит притяжательное или указательное мес­тоимение, другое существительное в притяжательном падеже, количественное числительное или отрицание "по" (не "not"!).

Вставьте артикль, где необходимо.

1. This is . book. It is my . book. 2. Is this your . pencil? — No, it isn’t my . pencil, it is my sis­ter’s . pencil. 3. I have . sister. My . sister is . engineer. My sister’s . husband is . doctor. 4. I have no . handbag. 5. She has got . headache. 6. Have they got . car? — Yes, they have. Their . car is not very expensive but reliable. 7. Have you got . calculator? — No, I haven’t. 8. Is this . watch? — No, it isn’t . watch, it’s . pen. 9. This . pen is good, and that . pen is bad. 10. I can see

6 ГРАММАТИКА. СБОРНИК УПРАЖНЕНИЙ

. pencils on your . table, but I can see no . paper. 11. Give me . chair, please. 12. They have . dog and two . cats. 13. I have . spoon in my . plate, but I have no . soup in it. 14. My . friend says he is going to be . millionaire one . day. 15. Would you like . orange? 16. Mr. Smith is . artist, Mrs. Smith is . poetess.

Упоминая предмет впервые, мы употребляем пе­ред ним неопределенный артикль a (an). Упоминая этот же предмет вторично, мы ставим перед ним определенный артикль the.

• E.g. This is a book. The book is interesting.

Вставьте артикль, где необходимо.

1. Не hasn’t got . car. But he’s got . comput­er. . computer is new. 2. My . friends have got . cat and . dog. . dog never bites . cat. 3. This is . tree. . tree is green. 4. I can see three . boys. . boys are playing. 5. I have . bicycle. . bicycle is black. My . friend has no . bicycle. 6. Our . room is large. 7. We wrote . dictation yesterday. . dictation was long. 8. She has two . daughters and one . son. Her . son is . pupil. 9. Last year I gave my . mother . bracelet for her . birthday. She liked . bracelet. 10. My . brother’s . friend has no . dog. 11. This . pencil is broken. Give me that . pencil, please. 12. She has . ball. . ball is . big. 13. I got . letter from my . friend yester­day. . letter was interesting. 14. When they were in Geneva, they stayed at . hotel. Sometimes they had dinner at . hotel and sometimes in . restau­rant. 15. I’ve got . idea. 16. What . shame.

Неопределенный артикль a (an) может употреб­ляться только с исчисляемыми существительными, стоящими в единственном числе. Перед неисчисляе-мыми существительными или существительными во множественном числе неопределенный артикль опус­кается. Определенный артикль theупотребляется как с исчисляемыми, так и с неисчисляемыми существи­тельными, как с единственным, так и с множествен­ным числом. —

E.g. This is a book. The book is interesting.

исчисляемое в единственном числе

studopedia.org — Студопедия.Орг — 2014-2018 год. (0.006 с) .

Источник: http://studopedia.org/14-81983.html

/ Грамматика. Сборник упражнений Ю.Голицынский

Запомните следующие правила.

Перед каждым нарицательным существитель ным должен стоять артикль. Если вы не употребляете перед существитель ным артикль, вы должны уметь объяснить, почему.

Артикль не употребляется, если перед существи тельным стоит притяжательное или указательное местоимение, другое существительное в притяжательном падеже, количественное числи тельное или отрицание

Упр. 1. Вставьте артикль, где необходимо.

1. This is . book. It is my . book. 2. Is this your . pencil? — No, it isn’t my

. pencil, it is ray sister’s . pencil. 3. I have . sister. My . sister is .

engineer. My sister’s . husband is . doctor. 4. I have no . handbag. 5. Is this . watch? — No, it isn’t . watch, it’s . pen. 6. This . pen is good, and that . pen is bad. 7. I can see . pencil on your . table, but I can see no .

paper. 8. Give me . chair, please. 9. They have . dog and two . cats. 10. I have . spoon in my . plate, but I have no . soup in it.

Упоминая предмет впервые, мы употребляем перед ним неопределенный артикль а(аn). Упоминая этот же предмет вторично, мы ставим перед ним определенный артикль the.

E.g. This is a book. The book is interesting.

Упр. 2. Вставьте артикль, где необходимо.

1. This is . tree. . tree is green. 2. I can see three . boys. . boys are playing. 3. I have . bicycle. . bicycle is black. My . friend has no . bicycle. 4. Our . room is large. 5. We wrote . dictation yesterday. . dictation was long. 6. She has two .

daughters and one . son. Her . son is . pupil. 7. My . brother’s . friend has no

. dog. 8. This . pencil is broken. Give me that . pencil, please. 9. She has . ball.

. ball is . big. 10. I got . letter from my . friend yesterday. . letter was interesting.

Неопределенный артикль a (an) может употребляться только с исчисляемыми существительными, стоящими в единственном числе. Перед неисчисляемыми существительными или существительными во множественном числе неопределенный артикль опускается. Определенный артикль the употребляется как с исчисляемыми, так и с неисчисляемыми существительными, как с единственным, так и с множественным числом.

E.g. This is a book. The book is interesting.

исчисляемое в единственном числе

This is S meat. The meat is fresh.

These are S books. The books are good.

Упр. 3. Вставьте артикль, где необходимо.

1. This is . pen. . pen is red. 2. These are pencils. . pencils are black. 3. This is

. soup. . soup is tasty. 4. In the morning I eat . sandwich and drink . tea. 5. She gave me . coffee and . cake. . coffee was hot. . cake was tasty. 6. Do you like

. ice-cream? 7. I see . book in your .

book interesting? 8. She

meat, . butter and

. potatoes yesterday. She also bought .

tea. 9. This is my .

table. On . table I

pencils, . pen and .

paper. 10. This is

brown. It is my sister’s .

bag. And this is my . bag. It is .

Запомните следующие словосочетания, в которых артикль не

at S school at S home at S work

Упр. 4. Вставьте артикль, где необходимо.

. students. 2. We are at .

brother is not at .

doctor. 5. I am not

. doctor. 6. I have no’. sister. 7. He is not . pilot. 8. I have

child. 10. She has two . children. Her children are

school. 11. Is your father at .

home? — No, he is at .

work. 12. Where is

. brother? — He is at .

Если перед существительным употребляется прилагательное, оно стоит между артиклем и существительным.

E.g. This is a book. This is a good book.

Упр 5. Вставьте артикль, где необходимо.

family. 2. My granny often tells us .

engineer. He works at

. factory is large. 4.

doctor. She works at .

hospital. She is at . work now.

teacher. She works at .

. school is good. My

school now. She is at .

home. She is drinking

jam is sweet. I am at .

home, too. I am drinking .

sandwich is tasty. 6. My sister is at .

pupil. 7. My cousin has .

. cat has two . kittens

. . milk, too. cat likes .

Упр. 6. Вставьте артикль, где необходимо.

. pupil. 4. This is .

house. 5. This is my .

pencil. 6. You have some .

pencils, but I have no .

. pencil, please. 7. I like your .

beautiful . flower. Give me .

home. She is reading .

. father is not at

hospital is large.

Часто, даже упоминая предмет впервые, мы тем j не менее употребляем перед ним определенный артикль:

а) если упоминаемый предмет является единственным в мире

E.g. The sun is shining brightly.

в) если этот предмет является определенным по ситуации

E.g. Put the book on the table.

Упр. 7. Вставьте артикль, где необходимо.

1. What’s . weather like today? — .

weather is fine. 2. .

sun is yellow. 3. .

is grey today. 4. .

. planet. 5. We had . English lesson yesterday. .

teacher asked me many .

questions were difficult.

4. Where is your . brother? — He is at . home. He is in his . room. He is sitting at . table. He is doing his . homework. . homework is difficult. 5. Our . cat is sitting on . sofa. 6. It is very dark in . room. Turn on . light, please. 7. Nick went into . bathroom, turned on . water and washed his . hands.

ЧИТАЙТЕ ТАКЖЕ:  Упражнения детей онр 3 уровня

Упр. 8. Вставьте артикль, где необходимо.

1. This is . good . book. Take . book from . table. Put this . book into .

bookcase. 2. . weather is fine today. . sky is blue. . sun is shining brightly in .

blue . sky. 3. This is . boy. . boy is at. school. He is . pupil. This . boy is my

. brother’s . friend. He has . cat, but he has no . dog. He likes his . cat. He gives . cat . milk every day. 4. Yesterday I received . letter from my . friend.

. letter was interesting. 5. We live in. big house. I like . house very much. 6. Are you . worker? — No, I am . student.

Кроме того существует огромное количество так называемых «застывших словосочетаний,» в которых артикль употребляется или отсутствует традиционно. Эти словосочетания приходится заучивать наизусть. Запомните следующие конструкции.

There is a . Where is the . ?

Запомните также следующие предложения:

The (book) is on the (table). Ho: The (book) is on a little (table) 1

Упр. 9. Вставьте артикль, где необходимо.

. book? — .. book is on .

shelf. 3. Where are .

beautiful vase. 4. Where is..

little table near .

weather is fine today. I can see . sun in .

sky. I can see . nice little bird.

. tree is green. 6. There is .

little white cloud in .

large room. There is .

over . sofa. I like to sit on . sofa and read .

1 Существительное, стоящее в скобках, может быть любым.

Прилагательное также может быть любым. Вместо предлога «on» может быть любой другой предлог иди заменяющее его словосочетание, напр, «in

Запомните следующее застывшее словосочета ние:

Упр. 10. Вставьте артикль, где необходимо.

big saucepan on .

gas-cooker. 2. Where

. little plate. 3. There is no .

table. Where is . bread? 4. There is .

little brown coffee-table in our

sofa. 5. Where is . table in your .

room? 6. There is .

thick carpet on .

floor in my mother’s

. room. 7. Is your brother at . home? —

. work. He works at .

big factory. He is . engineer. 8. My sister has

books are in . big bookcase. 9. .

weather is fine today. Let’s go

yard. There are many

yard. They are playing with .

Запомните следующие конструкции, требующие неопределенного артикля:

I have a . This is a . I am а. Не has а . That is а . Не is а . I see а

Упр. 11. Вставьте артикль, где необходимо.

. dog is very clever. 2. My friend has

computer. 3. This .

boy is big. He is

. student. 4. There is .

very big piano in .

tree and that is not .

pupil. I learn at .

school. 7. My sister is at .

secretary. She works

large office. 8. This is .

very difficult question. I don’t know .

little girl with .

big ball in her .

school. 10. There was .

beautiful flower in this .

vase yesterday. Where is .

Запомните следующие застывшие словосочетания:

in the middle in the corner to the right to the left

Упр. 12. Вставьте артикль, где необходимо.

sofa. 2. Where is .

table in your brother’s .

window. 3. I can see

shelf. Is it your .

vase? 4. We have no .

living-room. 5. My .

. beautiful wife. They have .

son, but they have no

daughter. 6. I can see .

coffee-table. 7. Our .

. room. 8. There is

picture in my father’s .

study, . picture is on .

left of . window.

Упр. 13. Вставьте артикль, где необходимо.

My aunt’s flat is in .

new house. There is

. living-room, . bedroom, . study, .

large room with

room is light as .

windows are large. There are .

white curtains on .

windows. There are .

. large pillows on them. There are .

. lamps on them. To .

looking-glass on it. There is .

several pictures on .

pale green walls. There is .

thick carpet on .

. carpet is dark green. .

room is very cosy.

Если после конструкции there is (there are) стоит неисчисляемое существительное или существительное во множественном числе, вместо

опущенного неопределенного артикля часто (не обязательно)

употребляется слово «some.»

Упр. 14, Вставьте артикль, где необходимо .

corner of . room. 2. There are . cushions on

3. There are . books on .

book, please. 4. Look into .

refrigerator. What can you see on . shelves? — There is .

butter-dish. There is

. sausage, but there is no .

cheese. There are .

and . apples. There is .

orange, . lemon, and .

cup. May I drink .

juice? 6. There are .

. yard, but I can see no .

boys? — Oh, all . boys are

playing football at .

Упр. 15. Вставьте артикль, где необходимо.

. little table in

writing -desk. 3. My .

teacher. He works at .

very good books. His

big bookcase. 4. There is . tea in my .

glass. There is no . tea in my

glass. His . glass is empty. 5. Where is

. coffee-table in your

coffee-table is in . front of .

newspapers. There is .

Запомните следующие застывшие словосочетания:

in the morning in the afternoon

in the evening at s_ night

to go to S bed to go to S_ work

to go to S_ school

Упр. 16. Вставьте артикль, где необходимо.

friend has to get up early in .

morning because he goes to .

That’s why he usually goes to .

weather was very

sky was grey and it was raining. But in

weather began to change. .

rain stopped and .

sun appeared from behind

. afternoon it was very warm. I did not want to stay at .

yard. There were

yard. We played in . yard

evening. When I came .

bed at once. I slept very well at .

Запомните следующие застывшие словосочетания:

to come S_ home

to leave S home for S_ work (for S_ school) at S_ half past five

Упр. 17. Вставьте артикль, где необходимо.

1. My brother is .

pupil. He goes to

. school.He goes to

He has five or six .

lessons every day. In .

afternoon he goes .

home he does his .

evening he reads

books. He usually goes to

half past ten. At .

night he sleeps. 2. My father goes to .

evening. 3. I get up at .

half past seven in .

morn ing and go

quarter to eleven in .

evening. 4. When does your mother leave .

work? — She leaves .

home for . work at .

quarter past eight. 5.

When do you leave . home for .

school? — I leave .

Перед названиями месяцев и дней недели артикль не употребляется.

School begins in S_ September. We rest on S_ Sunday.

Перед порядковыми числительными обычно употребляется определенный артикль.

Our classroom is on the second floor. Today is the tenth of May.

Упр. 18. Вставьте артикль, где необходимо .

1. There are three rooms and . kitchen in our new flat. 2. My new dress is made of

. silk. 3. If you want to write something on .

blackboard, you must have . piece

chalk. 4. Are there any pupils in .

classroom? 3. I have .

new English book.

. book is very interesting. 6. There is .

front of our school.

is not large, but it is very nice. 7. .

fifth month of the year. 8. .

sixth day of the week. 9. .

Запомните следующие застывшие словосочетания:

after S_ work from -S work

after S_ school from S school

Упр. 19. Вставьте артикль, где необходимо .

1. My friends live in .

small town. It is .

and straight. There are .

beautiful buildings in them.

. town is very green, and so

. air is fresh. There are .

beautiful parks and gardens in .

. work. In . evening you can hear

parks. There are .

schools, . libraries, . hospital, . theatre, . cinemas, .

large and light. 3. There is .

date today? It is .

third lesson today is .

lesson of English. 6. Pete, go

blackboard. 7. After school I usually go .

home. 8. My father always comes

. work late: at eight o’clock or at .

half past eight. But on .

home early: at half past four or at .

quarter to five. On .

Sunday he does not go to

Запомните следующие застывшие словосочетания:

to have (cook, make, prepare) S_ breakfast

S_ tea S_ dinner S_ supper

Упр. 20 Вставьте артикль, где необходимо.

morning, so I get up early. I usually get up at . quarter past

. bathroom, turn on .

water and wash my face and hands. My

father and mother also get up early in .

morning. My mother works at .

typist. My father is .

ЧИТАЙТЕ ТАКЖЕ:  Комплекс упражнений для детей с дизартрией

doctor. He works at .

polyclinic. We have .

and mother leave .

. half past eight. My father goes to ..\

polyclinic, and my mother goes to .

office. I don’t leave .

home with my parents:

. school where I learn is near our house. I leave .

to nine. My granny stays at .

third lesson. My father and mother have . lunch at .

Упр. 21. Вставьте артикль, где необходимо.

1. Every day my husband goes to .

work, my son goes to .

school and I go to .

corner of our street.

3. My daughter came .

Monday and said to me: «There

parents’ meeting on

tenth of February at six o’clock in

. teacher told us .

very interesting story at .

pupils went into .

classroom. 6. We are usually at .

school from nine o’clock in .

morning till two o’clock in .

afternoon. 7. We don’t go to .

after S breakfast after S lunch after S tea

after S_ dinner after S supper

at S_ breakfast

at S lunch at S tea

at S dinner at s_ supper

before S breakfast before S_ lunch before S tea before S dinner before S_ supper

for S_ breakfast

for S lunch for S tea for S dinner

Упр. 22. Вставьте артикль, где необходимо,

1. What do you do after . breakfast? — After . breakfast I go to . school. 2. My granny likes • to read . book after . lunch. 3. . people usually have . breakfast in . morning. They have) . dinner in. afternoon. In . evening . people have .

supper. 4. There is a proverb: «After . dinner sleep awhile, after . supper walk .

mile. 5. Who cooks . dinner in your family? 6. Yesterday lather told us . very interesting story at . breakfast. 7. What did you have for . lunch at. school on .

Wednesday? — We had . salad and . tea. 8. My mother never has . supper with

. family because she does not like to eat in . evening. 9. When do you clean your teeth in . morning: before . breakfast or after . breakfast?

Упр. 23. Вставьте артикль, где необходимо,

1. For . breakfast I have . coffee with . milk and . sugar. I have . jam, too. There are . different things on . dinner-table. There is . bread, . butter and . ham. There are . cups and . glasses there. There is . jug on . table.

. milk in . jug is hot. There is . tea-pot on . table. There is . tea in .

tea-pot. . tea is hot, too. There are . plates, . forks and . knives on .

table. 2. . lamp is on . table. 3. There is . lamp on . table. 4. Is there .

lamp on . table? 5. Is . lamp on . table? 6. Is there . clock on . wall? 7. There are two . shelves on . wall. 8. Where are . shelves? — . shelves are on . wall. 9. They have . large flat. There are . four rooms in . flat. 10. Is . newspaper on . table? 11. Is there . newspaper on . table? 12. There is . butter on . plate. 13. Where is . butter?

. butter is on . little plate. 14. There is . white and . brown bread on . table.

Запомните следующее застывшее словосочетание to watch S_ TV

Упр. 24. Вставьте артикль, где необходимо.

1. My . aunt and my . uncle are . doctors. They work at . hospital. They get up at seven o’clock in . morning. They go to . bed at eleven o’c lock. 2. I work in .

morning and in . afternoon. I don’t work in . evening. I sleep at . night. 3. When do you leave . home for . school? — I leave . home at . quarter past eight in .

morning. 4. What does your mother do after .

breakfast? — She goes to . work.

living-room? — Yes, there is .

living-room. — Where is

door. I like to sit on this .

evening. 6. There is .

nice coffee-table near

. window. There are .

tea in . glass. 8. When do you watch

. TV? — I watch TV in .

evening. We have . large colour TV-set in our .

TV-set. There are .

large writ ing-desk in .

Упр. 25. Вставьте артикль, где необходимо.

small family. He has .

mother. He has no .

sister. His sister is .

good girl. She has

Russian books, but she has no .

English books. 2. There is

. writing-desk is good. There is .

writing desk. 3. My uncle has

. large family. They are six in .

family. 4. My father is .

engi neer. He works at

. big factory. 5. We have .

good library. Our books are in

. big bookcase. 6. Is

married? 7. What do you do after .

breakfast? — I go to .

When do you come .

half past two. 9. Do you like

Если перед существительным стоит вопроси тельное или относительное

местоимение, артикль опускается

E.g. What S_ colour is your cat?

I want to know what S_ book you are reading.

Упр. 26. Вставьте артикль, где необходимо.

colour is your new .

refrigerator in your

. kitchen? 3. Where is .

refrigerator in your .

kitchen? —• It is in

kitchen. 4. There are .

cup. 6. He has no .

book did you take from .

. Tuesday? 8. I have .

engineer. I work at .

office is far from

. house I live in, I take . bus to get there. 10. What .

you take to get to

Упр. 27. Вставьте артикль, где необходимо.

flat is very comfortable. There are .

room, . study and .

living-room is not very large.

living-room are blue. There are .

room with some chairs around it. To .

. two large armchairs. They are very comfortable. There is

. piano in my friend’s liv-irg-room. .

study are small.

Упр. 28. Вставьте артикль, где необходимо.

Here is . large window. Through .

window we can see .

window there is .

is . round table. On it we can see . books and . telephone. There is . bookshelf over . table. On . bookshelf we can see . newspapers and . book by . Jack London. There are . two . pictures in . room. One . picture is small, . oilier picture is very large. There are . two bookcases in . room. . bookcases are full of . books. There is . large sofa in . room. On . sofa we can see . bag. Whose

. bag is that? There is no . bed in . room. On . small table near . window there are . flowers and . glass of . water. In . front of . window we can see .

Перед названиями наук, учебных предметов и языков артикль не употребляется.

E.g. He studies S_ chemistry. I speak S_ English.

Упр. 29. Вставьте артикль, где необходимо.

1. When my grandfather was . young man, he studied . physics. 2. Do you speak

. Spanish? 3. My uncle is . great specialist in . biology. 4. . Japanese is more difficult than . French. 5. We listened to . very interesting lecture on . English literature yesterday. 6. Yesterday at . lesson of . geography . teacher told us .

very interesting things about . famous travellers. 7. My father speaks . English and . French, but he does not speak . German. 8. We had . lesson of .

mathematics yesterday. We wrote . test-paper in . mathematics. . teacher said: «I shall correct. test-papers in . evening. Tomorrow you will know . results».

Упр. 30. Вставьте артикль, где необходимо.

1. I study . English. I attend . English classes in . evening. On . days when I have no . classes, I stay at . home and do some work about . house. I have .

dinner with my . family. After . dinner I talk to . members of my . family, watch . TV and read . books, . newspapers and . magazines. I go to . bed late at . night. 2. I am thirsty. Give me . water, please. 3. There is . book on . table. Give me . book, please.

Если после названия языка HP стоит слово «language». В противном случае употребляется определенный артикль. E.g. . Chinese is difficult.

The Chinese language is difficult.

Запомните следующие застывшие словосочетания: to play S_ chess to play S_ football

to play the piano to play the guitar doors

Упр. 31. Вставьте артикль, где необходимо

1. Do you play . piano? 2. There is . big black piano in our living -room. It is at .

wall to . left of . door opposite . sideboard. My mother likes to play . piano. She often plays . piano in . evening. 3. . boys like to play . football. 4. What do you do in . evening? — I often play . chess with my grandfather. 5. Where are . children? — Oh, they are out of . doors. . weather is fine today. They are playing . badminton in . yard. 6. What . games does your sister like to play? — She likes to play . tennis. 7. Do you like to play . guitar? 8. What . colour is your guitar?

Упр. 32. Вставьте артикль, где необходимо.

Для продолжения скачивания необходимо собрать картинку:

Источник: http://studfiles.net/preview/5266046/

Ссылка на основную публикацию